Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Úgy tűnik, a vendéglősök egy része igencsak tiszteli a néphagyományt. Szó szerint értelmezi a torkos csütörtököt. Legalábbis, ami a farsangból maradt ételek elfogyasztásának szokását illeti. Ráadásul még ismerik egyéb elnevezéseit is a jeles napnak: zabáló avagy csonka csütörtök.
Nagyjából ugyanis ennek jegyében állnak neki akciózni, vendéget beetetni. Hiába a szakma józanabbik felének tiltakozása, figyelmeztetése, óvása és így tovább. Mi szerint, nem biztos, hogy efféle kampányokkal kell országimázst teremteni vagy akár csak a vendéglőbe járáshoz szoktatni a népeket. Mert az rendben van, hogy egy ország kultúráját a gasztronómiája nélkül aligha lehet megismerni, de akkor fogadjuk el azt is, hogy a vendéglátás mindenkori sajátos társadalmi tükörkép is. S ebbe a tükörbe mindnyájan belenézünk.
Szép
statisztikai adatokat a sorban immáron negyedik Torkos Csütörtök
alkalmával is sikerült produkálnia a szervezőknek. Már előre.
Beharangozva, hogy mi sem bizonyítja jobban a fergeteges sikert, mint
az akcióba hivatalosan jelentkező vendéglátóhelyek számának ugrásszerű
növekedése, s tekintélyes nevek megjelenése a listán. (Az első évben
alig több mint 400 volt, most megközelítette az 1300-at.)
Hogy
emögött miféle társadalmi-gazdasági változások lapulhatnak, mit hozott
a szükség, az senkit nem érdekel. Ha növeljük a számokat, akkor
sikeresek vagyunk. Meg szociálisak is, hiszen lehetőséget adunk a
vendéglőbe nem járó tömegeknek, hogy egyszer egy évben jókora
kedvezménnyel vendéggé válhassanak. Feltéve, ha másfél hónappal, de
legalábbis hetekkel előbb asztalt foglaltak.
Cserében megígérjük, hogy az a la carte kínálatunkból és állandó italkészletünkből 50 százalék kedvezményt adunk. Minőségi garanciát nem, csak etetést vállalunk, a pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el. Mert így szeretnénk a vendégszámot növelni, hogy ide szokjanak hozzánk. Aztán, hogy mit mihez viszonyítunk, milyen, hallgatólagosan elfogadott manipulációkkal élünk a kínálat és az árak időbeni alakítgatásával, az a mi dolgunk, elvégre senki sem várhatja el tőlünk, hogy Teréz anya kötényéből bújjunk ki.
Lőn akció, s lőn megint botrány. Még jóformán meg sem terítettek sok helyen, amikor az internetes fórumokat már elárasztották a felháborodott, méltatlankodó hozzászólások, bejegyzések a pult innenső oldaláról. Mert a vendég már régen leszokott arról, hogy a legtöbb helyen amúgy sem létező „panaszkönyvbe” írjon, netán a fogyasztóvédőkhöz, kamarákhoz, bármiféle érdekvédelmi szervezethez forduljon. Inkább a pusztába kiálltja szavát, ott legalább a sorstársak meghallják.
Például azt, hogy az asztalfoglaláskor elfelejtették közölni velük, hogy mennyi időt tölthetnek majd az étteremben. Aztán a személyzet mindent elkövetett azért, hogy ez időn belül véletlenül se lakhassanak jól, viszont türelemjátékban bajnokok lehessenek. Hogy az állandó a la carte kínálat az étlapról egyszeriben szórólapokra, a Torkos Csütörtökre nyomtatott alkalmi kiadványokra költözött, de legalábbis valahogy „beszűkült”. Hogy az állandóan készletezett italarzenálba nem tartozik bele az ásványvíz. Hogy nemcsak az árak csappantak a felükre, de az adagok is a tegnapihoz és a holnapihoz képest, bár a minőségtelenséget tekintve, ez még szerencse is lehet. Hogy a konyha a kampány alkalmából felhasználja egész évi zsír- és egyéb elfekvő készletét, ételgyárrá változva. Hogy a pincérek amnéziába esnek alapvető illemtani tanulmányaikat illetően.
A
lényeg, hogy a számok valószínűleg növekedni fognak, ország-világ
tudtára adhatjuk, mekkora forgalomnövekedést értünk el a jeles napon,
hány vendég fordult meg nálunk.
Az ár-érték arányról, kötelező
– megemelt – felszolgálási díjakról, netán zseniális műszaki hibákról,
melyekről még a személyzet sem tud, legfeljebb a tulajdonos,
elégedettségi indexről szó ne essék.
Lesajnálhatjuk majd a
tisztességes, ám kisebbségbe szorult versenytársakat, akik igyekeznek a
mundér becsületét védeni, betartják a játékszabályokat és valóban
vendégül látni (mert ilyen is van), jót s jól adva.
Gyimesi Zsuzsa hvg
Néhány vendégreakció:
„ Asztalfoglaláskor nem tájékoztattak, hogy az étteremben eltölthető
idő 100 perc. 25 percig felénk sem nézett senki… Amikor figyelmeztettem
a pincért, hogy időnk lejár, de a desszertet nem kaptuk meg, flegmán
annyit kérdezett: akkor sztornó, hozzam a számlát?” (Öreg Halász
étterem, Bp.)
„Amikor bementünk és helyet foglaltunk, rögtön
meglepett, hogy nem találtunk étlapot sehol, ellenben minden asztalon
több szórólapszerűséget. Kérdésünkre, hogy mikor kaphatjuk meg az
étlapot, az volt a válasz,hogy a szórólapon található ételeket lehet
csak megrendelni, az étlapon levőt a Torkos Csütörtök megnövekedett
forgalma miatt nem.” (Sir Brian lovagi étterem, Bp.)
„Büfévacsoraként
oldották meg az estét, az itallap egy házilag nyomtatott A/4-es lap
volt, rajta zanzásítva a máskori kínálat.” (Tündérkert, Bp.)
„Kábé
45 percet kellett várni az ételre. Bőségtál címén két extra vékony
csirkemellet, három fél szelet sertéskarajt, két rántott gombafejet,
három kanál rizst, tizenkét darab (!) hasábburgonyát és egy adag
mirelit hagymakarikát kaptunk. A vacsorának se íze, se bűze nem volt,
olajos, íztelen menzakajának mondanám”. (Verne étterem, Bp.)
„A
kaja triviális minőségén kívül semmi atrocitás nem ért. Egyedül az árak
tartották meg színvonalukat, még így felesben is luxusnak
számított…Utólag vettem észre a számlán feltüntetett kötelező 12 %
felszolgálási díjat, így rájöttem, hogy az 50 százalékos kedvezményre a
borravalóval 24 százalékot adtam.” (Kisbuda Gyöngye, Bp.)
„Sushit
szerettünk volna enni, asztalfoglaláskor már csak az olasz részben volt
hely, de beírták a foglalásunk mellé, hogy a fogyasztás megoldható,
áthozzák. ..Eltelt 45 perc, kerítettünk egy pincért,hogy rendelni
szeretnénk. A pincér így szólt: nem mondták nektek, hogy elfogyott a
rizsünk? Inni kértünk, hibáztunk! 63 perces várakozás után felálltunk
és eljöttünk.” (Il Patio- Planet Sushi Venezia, Bp.)
„Abszolút
pozitív csalódás volt, nagyon komoly előítéletekkel, ellenérzésekkel
mentem, eddig tudatosan kerültem a torkos csütörtököt, de le a kalapot.
Nem mintha az étel annyira jó lett volna, de a személyzet nagyon profi
volt, kedvesek, végig bírták, nem felejtettek el semmit. Szemmel
láthatóan újrarendezték az asztalokat az alkalomra, minden talpalatnyi
helyet kihasználva, a személyzet is papírról tájékozódott. Nagy volt a
ricsaj, a közönség sokkal gyengébb volt, mint a személyzet. Amúgy
szűkített, de korrekt étlap volt az alkalomra.” (Borssó Bisztró, Bp.)
„Tegnap
délben jól szerepeltek, a kiszolgálás figyelmes, a gazdag étlap
változatlan volt. A párolt zöldség ugyan kemény volt, de a többi étel
megfelelt a hely hírnevének. A számlázás korrekt volt, de a 600
forintos, 3 decis ásványvizekre nem vonatkozott a kedvezmény.”
(Kárpátia étterem, Bp.)
„Kiszolgálás és számla korrekt. Jól
elkészített adagok, szellemes kombinációk. Csak a szarvasragu leves
bizonyult nagyon zsírosnak, ízesítése unalmas, érdektelen volt.” (NH
Hotel Manzanas, Bp.)
„ Nagyon gáz ez a torkoskodás, csak
győzzem kivárni a salátát. 2,5 órát vártunk egy padlizsán krémre, amit
a hűtőből vettek ki.” (Fotocella, Bp.)
„A vargányakrém leves
ízesítése jó volt, a kanál megállt benne, de a hőmérséklete akkor
bizonyult volna melegnek, ha hűtőfolyadéknak használják. A napi árhoz
igazított méretek, az unalom szele lengedezett.” (MTA Klub, Bp.)
Forrás: hvg.hu, homar.blog.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szállás és étterem vélemény
Vacsoráztál Torkos csütörtökön étteremben?
Hogyan étkeznek a képviselők, vendégeik és hogyan étkezhetsz te is az Országházban?
Borszerda 2009