Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Világkonyha Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Világkonyha Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egyetértés
van a világ evőemberei között abban, hogy a japán konyhát vagy nagyon
szeretni, vagy nagyon utálni lehet. A szigetország gasztronómiája a
világ valamennyi konyhájától különbözik, beleértve ázsiai szomszédjaiét
is. Az ételeket a nyers alapanyagok használata, a rengeteg tengeri
élőlény, a szója mindenféle formája, a gyors elkészítési módszerek és a
semleges ízvilág jellemzi. És ami a legfontosabb: a japánok a világon
talán a legnagyobb figyelmet szentelik az ételek esztétikájának.
SZÁRAZFÖLD - KONTRA TENGER
Japán egy szigeteken fekvő, nem túl nagy alapterületű ország, amit
többnyire sziklás hegyek alkotnak. Ezek a földrajzi adottságok meg is
határozzák a gasztronómiai kiindulópontok, és a nyersanyag felhasználás
irányvonalait.
A sziklákon, és a meredek hegyoldalakon kevés a terület, ahol
klasszikus zöldségkultúrák kialakulhattak volna, ezért az ilyen
hozzávalók mai napig ritkaságszámba mennek. A hagyományokban ugyanez
volt a helyzet a rizzsel is: a japánok már jó néhány évszázaddal
ezelőtt is termelték a Távol-Kelet kenyerét, de mivel igencsak
körülményes volt az előállítása, ezért egészen a huszadik század
elejéig a gazdagok és kiváltságosok étke volt. Talán ez vezetett oda,
hogy ha ma valaki egy japán étkezéskor rizst hagy a tányérján, az a
lehető legnagyobb hedonizmusról tesz tanúbizonyságot, és súlyosan
megsérti vendéglátóit. Egy nyertese volt csak a zöldségtermelésnek: a
szójabab. Sok előnyös tulajdonsága miatt afféle „növényi húsként”
kezelik, és minden formájában, rendkívül széles körben használják. A
szerény mezőgazdasági növényfelhozatallal csak a szárazföldi állatok
húsának a fogyasztása veheti fel a versenyt. A buddhizmus ugyanis
évszázadokon keresztül szinte teljesen száműzte a húsféléket a
szigetország asztalairól. Egészen új jelenség, hogy a csirke, sertés,
marhaételek újra belopakodtak a japán gasztronómiába – a tejtermékekkel
azonban mind a mai napig nem voltak képesek barátságot kötni a
szigetország lakói.
Mindezekkel szemben rendkívül elterjedtek a szinte korlátlan
mennyiségben rendelkezésre álló tengeri alapanyagokból készült fogások
– kezdve a halaktól a rákokon, kagylókon, mélytengeri csúszómászókon
keresztül egészen a legkülönfélébb tengeri növényekig, amelyek a japán
konyha gerincét alkotják.
A japánok kerülik az erős fűszerezést; szeretik az ételeket a saját
maguk ízvilágában tisztán kiélvezni. Egy régi sintoista hiedelem
szerint azért kell mindent nyersen enni, mert ha ez másképp lenne, az
istenek már a teremtéskor főtt, párolt, gőzölt és sült alapanyagokról
gondoskodtak volna..
A kínai konyha alapvetései, különös tekintettel a Lanzhoui és a Huai-yang (császári) irányzatokra
Sok információ kering a kínai gasztronómia sokszínűségéről. Ennek a
kontinensnyi országnak a konyháját minimum egy „bolygóhoz” lehet
hasonlítani - és más értekezésekben sem ritkák az olyan jelzők, mint
"egy különálló kis univerzum", egy "külön világ", satöbbi.
Kínában nyolcféle nagy konyhaművészeti irányzat létezik: a Lu, a Chuan, a Yue, a Min, a Su, a Zhe, a Xiang és a Hui, amelyek egyébként Kína nyolc nagy tájegységeinek a nevei.
Ha a kínai gasztronómiát az előbb egy bolygóhoz hasonlítottuk, a
lanzhoui konyha olyan, mintha ennek a bolygónak egy holdja lenne,
ugyanis egyik nagy irányzatba sem tartozik bele. Van is kapcsolata a
hagyományos kínai konyhaművészeti irányzatokkal, meg nincs is. Ez
elsősorban annak köszönhető, hogy Lanzhouban - ami egy „kis”, két és
félmillió lakosú város az ország északnyugati vidékéhez közel - az
iszlám a meghatározó vallás. A konyha alakulását nagyban befolyásolták
a közép-ázsiai és mongol ételkészítési szokások. A Lanzhou konyhára így
a nehezebb, csípős ételek jellemzőek. A lanzhouiak sok húst
fogyasztanak - marhát, birkát, a nem muzulmánok sertést is -, és
rengeteg chilit használnak. A zsír meg az erős ízek segítenek
megküzdeni a hideggel, nem is beszélve a rengeteg pálinkáról. Egy
kicsit olyan, mintha a magyar konyháról beszélnénk, de azért Lanzhou
igazi különlegessége mégis csak a lanzhoui tészta. Ez az étel egész
Kínában ezen a néven ismert, és az utcai ételek egyik legnépszerűbbike.
Általában csípős húslevessel, friss zöldségekkel fogyasztják. A tésztát
mindig főzés előtt frissen gyúrják rizslisztből, búzalisztből, vízből
és egy kínai fűszerből, a Lamianjiból. Ezt aztán kézzel metélttészta
vékonyságúra nyújtják, majd frissen kifőzik. Ettől kellemesen könnyed
és ruganyos állagú lesz.
A kínai konyhában rengetegféle irányzat van, és ennek megfelelően
rengetegféle fűszerhasználati mód is. Az alapharmóniát csupán néhány
fűszer alkotja, ami majdnem mindenütt és minden ételben megtalálható.
Ilyen a szójaszósz, a rizsecet, a szezámmag-olaj, a gyömbér és a
hagyma. Osztrigaszószt általában a tengerparti vidékeken használnak
előszeretettel. Lanzhoura jellemző, hogy a klasszikus összetevőkön
kívül többfajta chiliszószt és mustármagkivonatot is használnak. Azt is
látni itt, hogy a nehéz húsokon kívül hatalmas a zöldségből készült
ételek kínálata is. Rengeteg zöldséget és gyümölcsöt esznek a kínaiak -
ezeknek a nagy része Európában meg sem található. Így, tudomásunk
szerint rendes nevük sincsen, és nagyon nehéz lenne megnevezni őket
magyarul. A Magyarországon jelen lévő kínaiaknak is sokat kell
importálniuk, illetve helyi kínai termelőktől beszerezniük, akik
szerencsére melegházban, kis mennyiségben itt is termelnek friss, kínai
zöldségeket.
A kínai konyhákban a szakácsokat aszerint különböztetik meg, hogy hideg
ételeket és meleg ételeket készítenek, illetve van egy harmadik
dimenzió is, az édességeké. Utóbbi kicsit bonyolult is, mondhatjuk hogy
ez egy külön világ a gasztronómián belül. Általában Kínában csak a nagy
éttermek engedhetik meg maguknak, hogy külön cukrászokat
foglalkoztassanak.
A magyarok többnyire mandulás-, vagy illatos lanzhoui csirkét
fogyasztanak itthon, és nem nagyon kalandoznak az étlapok számukra
ismeretlen ételei felé. Az utóbbi időben viszont egyre gyakrabban
látni, hogy többen kérik ki a pincérek tanácsát, és nagy érdeklődéssel
figyelik a szomszédos - főleg kínai vendégek által körbeült -
asztalokon megjelenő különleges illatú vagy látványú, számukra még
ismeretlen ételeket. A kínai vendégek persze az egész étlapról
rendelnek, hiszen ők pontosan tudják, mi micsoda, hogyan készül.
A kínaiak rengeteg alkoholt fogyasztanak. Az évente ötmillió tonnára
rúgó pálinka fogyasztás alapanyagának zöme rizsből vagy egyéb gabonából
készül. Azt tartják otthon: minél erősebb a pálinka, annál jobb.
Például a 39 fokos nem számít erősnek, az emberek inkább az 55 fokosat
szeretik. De létezik 92-94 fokos alkohol is, amelyet általában a hideg
ételekhez fogyasztják. Amikor az ember felhörpinti, az egész testét
forróság önti el, és megvan az az előnye is, hogy ha ilyesmitől rúg be
az ember, nem fáj a feje tőle másnap…
Az étkezéseket tekintve általában ugyanaz a rendszeresség van a
kínaiaknál is, mint Magyarországon: a kínaiak ugyanúgy reggeliznek,
ebédelnek és vacsoráznak. Reggelire általában valamilyen könnyű levest
vagy frissen főtt húsos táskát esznek, csípős mártással, de van, aki a
magyarok lángosához hasonló friss, olajban főtt tésztát fogyaszt.
Ebédnél – ami általában délben szokott kezdődni - két-három főétel
kerül az asztalra rizzsel és gyakran levessel. Persze nem ritka, ha
lecsúszik egy-két pohár pálinka is. A legfontosabb étkezés azonban a
vacsora: ami a kínaiaknál este hat-hét óra körül szokott elkövetkezni.
Ilyenkor mindig többféle ételt esznek: hideg és meleg ételeket,
zöldségeket, rizst, levest és persze fogyasztanak pálinkát is.
Mindenből egy keveset.
Tekintettel a sokszínűségre, a kínaiak gyakran esznek az utcán és
éttermekben, ami kényelmesebb és olcsóbb, mintha otthon főzőcskéznének.
A nyolc nagy irányzatba a Huai-yang stílus sem tartozik bele,
ugyanakkor megtalálható Magyarországon, rendkívül pazar, ez az igazi
„császári konyha”.
A Huai-Yang módon készült kínai ételek hazája a kínai Jiang-Su
tartomány Yang-Zhou területe. Mára ez az étekművészeti irányzat vált a
kelet-kínai konyha meghatározójává, és az ország egész területén
rendkívüli népszerűségnek örvend. Ez a kulináris irányzat Császári
Konyha néven is ismert – ugyanis ez a stílus volt a kínai uralkodók
kedvence, hosszú évszázadokon át. Mivel rendkívül bonyolult
ételkészítési eljárásról van szó, Kínán kívül viszonylag ritkán lehet
találkozni vele.
A meleg éghajlatnak és a termékeny talajnak köszönhetően Jiang-Su
tartományban sokféle zöldség és rizs terem, ami alapjaiban meghatározza
a konyha jellegét: a felhasznált alapanyagok gerincét a zöldségfélék
képzik, de ezen túlmenően a gombák sokasága és a tofu-alapanyagok is
rendkívüli jelentőséggel bírnak. A régió vízi élőlényekben is gazdag,
ami miatt az angolnából, teknősbékából és rákból készült ételek nagy
népszerűségnek örvendenek.
Az étekkészítései eljárások közül kiemelendő a régióra jellemző
"vörösre főzés" technikája: ennek lényege, hogy a különböző
alapanyagokat hosszasan, húslével és szójaszósszal párolják.
A Huai-Yang módon elkészített fogások általában könnyűek, ropogósak, és
gyakran jellemzik színesként, változatosként, ízletesként. A Huai-Yang
szakácsok különösen nagy figyelmet fordítanak az ételek esztétikai
értékére, vizuális megjelenésére.
Nepál
egy Kína és India közé beékelődött kis ország a Himalayaban. Ez a három
tényező – tehát a hegyek magas kalóriaigénye, valamint a kínai és az
indiai konyha specifikumai - általában meg is határozza a nepáli
konyhát. Megtalálható itt sok tésztaféle, ami Kínára emlékeztet, míg a
fűszerek és a húsételek inkább nepáli vagy indiai eredetre vezethetőek
vissza. A nepáliakra is jellemző egyébként a friss alapanyagokból való
főzés: kivételt csak a szárított húsok és burgonyafélék képeznek.
Ezekre hagyományosan azért volt szükség, mert a nepáliak sok időt
töltöttek a szabadban, távol az otthonuktól, és kellett egy megoldás az
úti étkezésekre.
A
legjellegzetesebb nepáli fűszerek a fokhagyma és a gyömbér - ezeket
szinte mindenhol használják. Ezen kívül sok római kömény is fogy, ami
mind Indiában, mind Kínában nagy népszerűségnek örvend.
A nepáli konyha valódi lényét azonban az egyes nepáli hozzávalók határozzák meg: a nepáli chili, (amit állítólag a portugálokon keresztül jutott el Nepálba az Új Világból), különböző gyógyfüvek és fűszerek, amelyek mindenütt nőnek. Bárhol hajol le az ember, mindenütt valamilyen fűszert talál... Az indiaiakhoz hasonlóan nepáliak a fűszereket gyógyszerként is fogyasztják.
Mivel a fő vallás Nepálban is a hindu, a nepáliak tiszteletben tartják
az ájurvédikus konyhát. Ezen kívül van még egy magyarázat a sok fűszer
használatára: az emberek nagyon egyszerű körülmények között élnek, sok
esetben nincs modern fűtés a lakásokban, a sok fűszer meg segít melegen
tartani őket.
Nepálban az emberek túlnyomó része otthon étkezik, ha meg valaki
elutazik két napra, akkor otthonról visz magával élelmet. Az igazi
nepáli konyha otthon, a tűzhely melege mellett történik, friss
alapanyagokból, amelyek szinte körbeveszik az embereket. Ha esetleg
valaki Nepál étkezési szokásait a fővárosban, Katmanduban próbálná
feltérképezni, az soha nem fogja megtudni, hogy mi is az a nepáli
konyha.
Ami az italokat illeti, a nepáliak elsősorban fekete indiai teát
isznak, de van egy speciális fekete nepáli tea, amit nagyon szeretnek:
ezt sok cukorral, kevés sóval és jakvajjal készítik. A híres
keletkutató és író Leslie L. Lawrence többször említi kalandregényeiben
ezt az italt, ám egyszer egy olvasói fórumon azt találta mondani, hogy
az íze nem feltétlenül a legjobb….
Nagyon hasznos állat Nepálban a jak, amelynek mindene felhasználható. A
tejét megisszák, a húsát megeszik, a csontjából meg gyógyszert főznek.
A jak bőréből és a szőrméjéből ruhát készítenek, emellett a jak
életében is nagy hasznára van az embernek. Nagyjából olyan, mint egy
"földjáró": az ember terheivel megpakolva a Himalája olyan területeire
is eljut, ahová semmilyen más négylábú már nem képes felkapaszkodni.
A jak az ember legjobb barátja Nepálban…
A
ruszin konyha egyik fő jellegzetessége a hagyományok, rituálék és
szokások követése. A Karácsony pl. elképzelhetetlen Betlehemezés és
templomi áldás nélkül, majd miután a szokásoknak megfelelően
„megetettük az állatokat”, valamint „megmosakodtunk” (vigyázzunk, hogy
víz ne loccsanjon mellé, mert ez rosszat jelent), és Betlehemben
„felment az égre a csillag”, a ruszinok hozzákezdenek a Karácsonyi
lakoma előkészítéséhez.
Ezt hathetes nagyon szigorú böjt előz meg, ami semmiképp nem ugyanaz, mint a mi Adventünk.
Karácsonykor összegyűlik a család, és többfélét is
eszik, kivéve a húst. Az egyéb vallási ünnepségeknél (pl. Húsvét)
szintén szigorú étkezési szabályok vannak életben. Az alapanyagokat
tekintve a ruszinok szokásai jelentősen nem térnek el a környező
népektől: nagy kultusza van a szemes babnak, amit többféleképp is
készítenek, a kukoricának, halaknak és a birkahúsnak. Kárpátalja
erdeiben sokféle gomba él, amelyeket szintén előszeretettel
fogyasztanak a ruszinok: ilyenek a vargánya, csiperke, shampignon. A
zöldségek, pl. káposzta, hagyma, répa, fokhagyma, borsó, bab szintén
nagy népszerűségnek örvendenek, ahogy az erdő gyümölcseiből készített
kompót, üdítő, vagy a méregerős szilvórium is.
A
zord és hosszú tél miatt a szibériai ételek többnyire rendkívül
táplálóak, és nagyjából megegyeznek az orosz sztyeppéken ismertekkel.
Az étkezés gerincét a pelményi nevű, hússal töltött derelyeféle adja. A
töltelék érdekessége, hogy errefelé általában szarvas-, birka- és
disznóhús egyvelegéből készül. Maga a pelményi-készítés igazi
közösségformáló eseménnyé avanzsálódott az idők során, és többnyire az
egész család kiveszi részét a munkából. Az étellel kapcsolatban érdekes
hagyomány alakult ki: némelyik derelyébe érmét vagy paprikát rejtenek -
a szerencsés megtaláló egész évben boldog lesz.
A
derelyén kívül a szibériai ember módfelett kedveli a különböző
péksüteményeket (pirozski) és palacsintákat, amelyeket hússal, túróval,
kaviárral, lekvárral, káposztával vagy almával töltenek meg, de szóba
jöhetnek még az erdei bogyók is.
Reggelire általában szendvicseket esznek, kávéval vagy teával, de nem
ritka a vastag palacsinta, az oladji, vagy a kásafélék elfogyasztása
sem.
A főétkezéseknél kezdésként sok esetben előételt, „zakuszkit” esznek,
ami sós aprósüteményekből, hússalátából, uborkából, paradicsomból és
fekete rozskenyérből állhat.
Az ebéd majdhogynem mindig levessel folytatódik – jellegzetes leves a
húsos scsi (káposztaleves), az ugyancsak húsos borscs (céklaleves) és
az uha (halászlé). Eztán jönnek a különböző saláták, majd a főételek.
Ezek közül lehet szarvas-sült, jávorszarvas-steak - amit a lappföldi
hagyományokhoz hasonlóan mocsári hamvas szederrel és áfonyával
szervíroznak, továbbá erdei gombát adnak hozzá - vagy hús-ragu, vagy az
orosz pörkölt, amit érdekes módon gulásnak neveznek. A főételekhez sült
krumpli dukál. Mindezt leöblítik némi vodkával, és egy kis „Stariy
Melnik” („öreg molnár”) sörrel.
Eztán jönnek az édességek: az oroszok édesszájúak, és az étkezés végén
rengeteg süteményt, tortát és kompótot képesek elfogyasztani. Legvégül
jön a teaivás: a feketére főtt teasűrítményt a szamovárban folyamatosan
forrón tartott vízzel engedik fel. A teázásnak nem elhanyagolandó
előnye, hogy segítségével az ember képes valamelyest kijózanodni, ha az
ebéd közben elhangzott pohárköszöntők során túl sok vodkát ivott volna.
Indonéziáról
csak homályos képek és titokzatos történetek villannak egy mindennapi
européer földi halandó fejszerkezetében lötyögő szürke és erőtlen
kocsonyájába. Fűszernagyhatalom, kalózok, emberevő pápuák, cunami, meg
esetleg a Krakatua vulkán ködje, amely kitörésekor a világ összes
égboltját elhomályosította néhány napig, midőn Szindbád egy remegő
marhalábszár fölé hajolva egy varrólány cudar viselkedésén
méltatlankodva sóhajtott egy nagyot és fájdalmasat.
Ami
nekünk, evőembereknek a legfontosabb: Indonézia, a tűz gyűrűje mentén
elhelyezkedvén, többnyire a folyamatos vulkanikus tevékenységnek, a
kedvező, párás, meleg levegőnek köszönhetően egymaga több növény és
állatfajt tart számon, mint például az egész afrikai kontinens.
Elképzelhető, hogy ezen belül olyan széles tárháza alakult ki az
ételalapanyagoknak, mint talán sehol másutt, széles e bolygón. Hogy
érzékeltessük ezt az elképesztő erőt, jeleznénk, hogy ebben az
országban természetes, mindennapi fejtörést okozhat, hogy midőn az
ember egy kókuszpálma alatt pihegve az ebéd utáni sült banánjának az
elkészítésén töri a fejét, mintegy 234 fajtából választhat, hogy a
szieszta előtt evőszerve megédesítéséhez vajon melyiket is használja
alapként.
Nem túl nagy tudományos szenzációként kijelenthetjük, hogy az
alapanyagok étellé való transzformálását az indonéz galaxisban is az
emberi fejlődéstörténet alakította, amelyben, esetünkben két
meghatározó gasztroevolúciós erővonalat lehet meghúzni.
Az első magából Indonézia belső, misztikus fejlődéstörténetéből
eredeztetendő. Északról vándoroltak be ide valamikor az ősidők
legendákba vesző homályában az első emberek, akik, miután kiszálltak
luxuskenujukból, lerakták hátizsákjaikat és rágyújtottak szumátrai
szivarjaikra, azonnal tudták, hogy megfogták az istenek lábát. Ezért
azonnal hálaadásba kezdtek, és mondhatni azonnal familiáris affért
alakítottak ki a tájakat felügyelő szellemekkel, istenekkel és kósza
démonokkal. Olyannyira erős lett ez a kapcsolat, hogy a spiritualitás a
mai napig meghatározója a mindennapok valóságának. Állítólag maga
Suharto tábornok is mindenféle hiábavaló materialista képzést
megelőzően szellemi vezetőjétől, a dukunjától kapott útmutatásokat.
Továbbá azt mondják, hogy minden valamirevaló ember a mai napig a
felnőtt kor határára érve magával Nyai Loro Kidullal, a déltengerek
szellemkirálynőjével lép nászra, mielőtt bármiféle világi tettre
ragadtatná magát. Ezt a mélységes, ősidőkbe vesző spiritualitást
termékeny varázsszerként egészítették ki a világ legintenzívebb
fűszerei, amelyekért évszázadokon keresztül háborúk dúltak, és
amelyeknek értéke alkalmas volt úgy birodalmak felvirágoztatására, mint
azok elpusztítására.
A második erővonal, amely mentén az indonéz konyhaművészet sokszínű
világa kialakult, nem másutt keresendő, mint az országot ért sokféle
külső hatásban. Elsőként a hindu nász említendő meg, mintegy ezer évvel
azelőtt, hogy szittya ősatyáink ütőereiket felnyesve lögybölték vérüket
egy kupába, hogy ezzel szenteljék meg egymás iránti feltétlen
elkötelezettségüket. Ekkor léptek ugyanis először intenzívebb
kapcsolatba az indonéz uralkodók az indiai kereskedőflottákkal, és
rendkívül előnyös bizniszt kötöttek velük: fűszerért cserébe vallást
importáltak. Ez azonnal lehetőséget adott a leendő, nagyságos
szrividzsaja és sajlendrák birodalmak megalapozására, amelyek majdani
uralkodói Visnuval, Brahmával és Sívával megkreált rokonságukra
hivatkozva lehettek egyenlőbbek az egyenlőknél, évszázadokon keresztül.
A cserének a hozadéka volt az ájurvédikus konyha bevándorlása. Ezzel
párhuzamosan jelentek meg egyre gyakoribb vendégként a kínai
kereskedőflották, amelyek a fűszerekért cserébe elhozták a
tésztakészítés és a rizstermelés, valamint a rizsfogyasztás tudományát,
ami a mai napig a központi, meghatározó eleme az indonéz konyhának.
Később, midőn Mátyás királyunk édesapja a déli végeken aprította a
pogányokat, ugyanezen tisztelt gyaur urak hittestvérei
óriásmetropoliszt alapítottak Indonéziában, a hatalmas és félelmetes
Makasszárt, amelynek kikötője évszázadokon át a világ legnagyobbjaként
volt ismert. Hozták ők is magukkal, amit tudtak: a belső ázsiai
sztyeppék és perzsiai kalifátusok húsperzselő tudományát, a
süteménykészítés titkait és a mézédes desszertek őrületét, no meg az
alkohol tilalmát. Körülbelül eddig tartott a töretlen fejlődés: ugyanis
egy szép napon megjelentek a koszos, fehér barbárok, akik nem hoztak
magukkal mást, mint egy kis szifiliszt, fekete himlővel vegyítve, no
meg egy jó nagy rabigát, amelynek segítségével aztán évszázadokon át
kiszipolyozták az ország bölcs és szent tudományokkal felvértezett
népét. Nem is hagytak más emléket hátra, mint egy csomó kiégett földet,
néhány szomorú mesztic bébit, meg a rijstaffelt (rizstábla), ami ismert
ételnek számít a szigetvilág minden táján.
Hál istennek, azért az indonéz erdők, és hegyek által óvott néplélek
mindezen megpróbáltatások közepette megőrizte az étekkészítés szent
tudományát, ami már a fentiek ismeretében is sejteti, hogy NEM SEMMI
ételsorok lephetik meg az evőembereket. Olyan ízek és harmóniák
sokasága jelenik meg az indonéz ízvilágban, ami semmi általunk korábban
ismert konyhához nem hasonlítható. A különleges alapanyagok, a fűszerek
intenzitása, a gazdag történelem, a bölcs életszeretet előrevetítik egy
különleges élmény képét.
Az indonéz konyhaművészetben az ételek előétel-főétel-desszert
kompozícióban vonulnak fel általában - bár ismereteink szerint ezek a
határok az indonéz házaknál ugyanúgy átjárhatóak, mint Ázsia legtöbb
részén. Indonézia legfontosabb étke: a RIZS.
Az indonéz galaxis legjelentősebb szigetének, Jávának egy
jellegzetessége az Asinan Betawi, ami nem más, mint pácolt saláta,
amelyben a sós (asinan, indonézül), édes, savanykás és csípős ízek
keverednek. Az étel alapja a sült tofu sült burgonyával, amelyet fejes
salátával, mogyoróval és tápióka-keksszel kevernek össze, és fűszeres
pácban érlelnek.
A balinézek nagy kedvence, a Rujak Tahu Palembang, egy savanykás
szószban készült, Palembang vidékére jellemző tofu- (indonézül tahu) és
halétel. Itt érdemes elidőzni egy pillanatra a rujak mellett: ez egy
jellegzetes édes-savanyú szósz, amelyet elsősorban papayából, vagy
éretlen banánból illetve hurmából nyernek, majd sóval, chilivel és
tamarinddal ízesítenek. Állítólag a terhes nők majd megvesznek érte, de
egyébiránt rujak alapon nemcsak szumátrai, hanem jávai ételek egész
sora is készül.
Az indonézek egyik leghíresebb levese a Soto Ayam. Ez egy rendkívül
komplex mogyorós csirkeleves, amelyben jelentős szerep jut a frissen
facsart citromnak (esetleg indonéz citromfűnek), a kurkumának, a
melasznak, a fokhagymának és a friss zöldhagymának vagy ha van,
mogyoróhagymának.
Finom indonéz étel az Ayam Panggang Bumbu Rujak, ami faszénen sütött
csirkehús. Ismét bebizonyosodik, hogy a pác a lelke mindennek, a
faszénen sütés meg az ő koronája. A hús ugyanis, mielőtt forró parazsak
fölé került volna, előbb rujak-fürdőt vett kókusztejben, amelyet
mogyoróhagyma, fokhagyma, chili, mogyoró, só és cukor ízesített. Ennek
a tetejére gyömbér és citromfű került, és máris sistereghet a jobblétre
szenderült csirke a gyehenna lángjai felett. Egy másik madárféle
követheti őt, a Semur Ayam, ami szójaszószban párolt csirkehús, édeskés
felhangok kíséretében.
A madárféléket masszív állatokból készült ételek követhetik: azonnal az
első helyen az indonéz pörkölt áll, a Kalio Daging, ami egyesek szerint
igazából maláj eredetre vezethető vissza. A recept szerint első
lépésben el kell készíteni egy speciális fűszerkeveréket, amely
mogyoróhagymából, fokhagymából, mogyoróból vörös és zöld
chilipaprikából, koriandermagból, köménymagból, gyömbérből és minimális
sóból áll. Ezt a keveréket olajban ki kell csapatni, majd hozzá kell
adni egy kis lime levelet és citromfüvet, majd mehet az egészbe a
kockára vágott marhahús, amelyet fedő alatt kell érlelni. Ha félig
átsült, az egészet nyakon kell önteni kókusztejjel, és némi burgonyával
lehet dúsítani. Valamennyivel egyszerűbb marhaétel a Gadon (eredetileg
egy zenei/ táncműfaj), ami darált, apróra vágott marhahúsként
jelentkezik, amelyet korianderrel és kókusztejjel főznek össze.
Persze egy indonéz étkezés nem teljes, ha a sokezer sziget országának
egyik legfőbb kincse, a tenger élőlényei nem kerülnek tányérra. Ennek a
szellemiségében megismerkedhetünk az Ikan Acar kuninggal, ami egy
kurkuma alapú édes-savanyú szószban főtt halétel, amelyet általában
gazdag zöldségkörítéssel tálalnak. Ugyanilyen erőkkel képviseltetheti
magát a Cumi masak is, amely az észak-celebeszi vizekben élő
tintahalból készül, szintén édes-savanyú szószban főve.
A fenti hangsorok középregiszterében remeg többféle zöldségétel is, így
a híres neves gado-gado, ami egyszerű salátaként, afféle
fegyverhordozóként szolgál a főétkek mellett, bár összetétele nem
igazán nevezhető túlzottan egyszerűnek. Alapját a friss szójacsíra és
az uborka képezi, de a kompozícióba beletartozik a borsó, a zúzott
paradicsom, a zöldbab, a friss spenótlevél, a brokkoli, a karfiol, a
káposzta, a sárgarépa, a főtt burgonya, a tofu, néhány főtt tojás és
valamennyi rákszirom. Mindezt mogyorószósszal kell nyakon önteni.
Többnyire hidegen eszik, de vannak, akik megesküdnek arra, hogy csak
langyosan jó. Egy másik zöldség az indonéz-holland házasság gyermeke,
az Orak-arik Kool, azaz a főtt káposzta tésztával és tojással. Akinek
mindez nem volt elég, hatalmas Kerupuk Udang-gal, azaz tökmag keksszel
vigasztalódhatot.
Az indonéz édességek hűen őrzik a holland és a muzulmán ősök
hagyatékát. Az egyik közülük a Klappertaart, azaz a fiatal
kókusztej-puding, a másik meg a híres nevezetes, valószínűleg perzsiai/
ottomán őseredetű Es Doger, ami tulajdonképpen egy frissen főtt
kókuszfagylalt, rózsasziruppal megöntözve.
Muzulmán hagyományokhoz híven mellőződik az alkohol: az indonézek
étkezés közben főleg gyümölcslevekkel csillapítják szomjukat. Van itt
guava, mangó, golgotavirág gyümölcsleve és savanyú anóna is, de
valószínűleg a legérdekesebb a forró, gyömbéres pálmaszirup, amelyet
fahéjjal és kardamommal főznek össze.
Vietnámban,
Kelet-Ázsia többi vidékéhez hasonlóan a fő táplálék a rizs, amelynek
számtalan fajtáját használják. Az étkezési univerzum középpontján túl
mindenféle alapanyag megtalálható egy igazi vietnami főzőedényeiben,
lévén egy meglehetősen szegény népről szó, amelynek történelme során
meg kellett tanulnia tisztelni étekként mindent, ami él és mozog.
Különösképpen hangsúlyosak a tengeri és vízi étkek, így a különféle
édesvízi- és tengeri halak, békák, csigák, rákok, de például fontos
alapanyagnak minősülnek a különféle vízinövények is.
Ugyanígy
kiemelkedő szerepe van az erjesztett hallének (nuoc mam), amely a
rómaiak garumjához hasonlóan ételízesítőként szolgál. Szaga elsőre
furcsa, de a különféle étkekbe átlényegülve egészen különleges ízeket
eredményez. A tengeri fogásokon kívül mindenféle szárazföldi alapanyag
fellelhető a vietnami gasztronómiában, így fontosak a domesztikált
állatok, a különféle zöldségek és gyümölcsök, valamint a fűszerek.
Külön kiemelendő, hogy ez a dél-kelet ázsiai ország a világ egyik
legnagyobb fűszertermelője: több, Európában is előszeretettel használt
szubsztancia itt termelődik, mint például a bors, a szegfűszeg, a
szerecsendió és sokan mások. A vietnami szakácsok – kínai kollégáikhoz
hasonlóan – a gyors, magas hőkezelés mesterei, aminek köszönhetően az
ételek zömét wokban, vagy faszénen grillezve készítik.
A vietnamiak változatos alapanyagokat használnak pálinkáikhoz is: az
alap a rizs, de nem okozhat meglepetést az sem, ha az üveg mélyén
esetleg felbukkan egy kígyó, némi kecskehere vagy egyéb különlegesség.
Egyébként a fő ital a zöld tea, és érdekes módon a méregerős vietnami
kávé.
Egy átlagos vietnami étkezés levessel (pho) kezdődik. Ezután jön a
rizs, sertés-, marha-, csirke -és vadhúsból, csigából, halból és tenger
gyümölcseiből, valamint zöldségfélékből készített fogások kíséretében.
Érdekes módon fontos étel a baguette is, amit francia vendégeiktől
tanulhattak az ország lakói. Minden egyes vietnami vacsora végén zöld
teát és gyümölcsöket kapnak a lakomázók, majd elfogyasztják
utóleveseiket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!